Franciaország, Val d’Allos, 2010. március 6-14.
Az eddigi helyek, az összehasonlítás kedvéért: Valfrejus, Chamrousse, és Orciéres. Az idei célunk a Déli-Alpokban található, Pra Loup településsel együtt szokták emlegetni, mivel a val d’allos-i és a pra loup-i síterepek összefüggő pályát alkotnak.
Kicsit tartottam is tőle, hogy mi lesz, de ezennel rehabilitálom is a társaságot: a csoportvezető tette a dolgát, a busz pazar volt (egyszintes, panorámaablakos Neoplan), viszonylag gyorsan (21 órás út) és teljesen zökkenőmentesen kivittek minket. Egyedül akkor fagyott meg bennünk a vér, amikor a szállástól cirka 100 kilométerre a sofőr kapott egy hívást, hogy lehet, hogy lavina zárja el a felvezető utat – végül itt sem volt semmi gond, a Residence Les Balcons du Soleil-ben foglalt szobáinkat átvehettük még kora délután…
…a szobáinkat, ahol viszont már ért némi meglepetés: a korábbi francia szállásokon nem tapasztalt, szűkös apartmant kaptunk. A konyha ugyan jól felszerelt volt itt is (mikro, normális hűtő, mosogatógép, kismillió edény) és a fürdőre sem lehetett panasz (tágas, káddal), de az alvóhelyek szinte egyáltalán nem voltak elszeparálva egymástól. Egyáltalán nem vagyok egy öreg, rigolyás alak, sőt, tavaly pont én mondtam, hogy teljesen mindegy, hogy milyen a szállás, mert a nap nagy részét nem ott töltjük, de azért necces lett volna, ha nem egyedül én viszem a barátnőm (mi kaptuk az egyetlen, tolóajtóval leválasztott hálószobát) és mondjuk az egyik csaj nem ment volna bele (jogosan amúgy), hogy reggelente nagy plénum előtt öltözzön át...
Az iroda által kínált kicsit drágább szálláson a mi fizetős szolgáltatásainkkal ellentétben volt ingyen wi-fi (tehát a nagyon kockák átsétálhattak a laptopjukkal, telefonjukkal) és szauna, illetve valamivel közelebb volt (400 helyett 300 méter) az első liftekhez. Az egyik srác helyi sífelszerelést bérelt és jelentem, megérte: Head sícipő, Rossignol botok, Salomon carving-léc és mind nagyon jó állapotban! Cirka 1000 forinttal került így többe, de egyrészt nem kellett cipelnie, másrészt messze jobb minőséget kapott ennyiért, mint itthon. Ja, és második nap a síliften bénázott és eltörte az egyik botot, de a visszavételnél a kölcsönzős egy legyintéssel elintézte a dolgot. :)
A pályák tényleg közel voltak, egy betonúton kellett lesétálni, ahol rögtön két irányba mehettünk: le a völgybe, ahonnan 3 ülőszékes és egy eddig nekem ismeretlen, ketrecszerű lift (le kellett csatolni és egy csilléhez hasonló, nyitott „ketrecbe” beállni) indult az Observatoire nevű csúcs irányába vagy fel a Marin Pascal nevű négy személyes ülőszékessel, ahonnan egy ugyan olyan lift vitt tovább a Téte de Vescal nevű, 2500 méter magasan lévő csúcsra.
A nagy síterepen elvesztek az emberek, tömeggel sosem kellett számolni, a második liftbe mindig be tudtunk szállni. Többen írták, hogy nem járnak rendesen a munkagépek és hogy márciusban már használhatatlanok a pályák: én minden délután, rögtön a pályazárás után láttam, hogy mennek ki rendbe tenni a lejtőket illetve a március eleji időjárás nem vágta haza az utat, egyetlen egy napon volt kásás a hó és akkor is csak a felvonók előtt közvetlenül, ahol ezrével csúsztak az emberek.
Talán életem eddigi legjobb időjárását fogtuk ki: csak az első napon, vasárnap volt beborulva az ég, ekkor havazott is. A hét további részében verőfényes napsütés várt minket minden reggel, amit csak kedden szakított meg egy borúsabb nap. Az egy kicsit kellemetlenül érintett, hogy csütörtökön és pénteken a liftek aljánál még +12-14 fok volt, míg párszáz méterrel feljebb már -12! Mire síruhába beöltözve leértünk a lifthez leizzadtunk, mint a ló, majd a liften ülve éreztem, ahogy a vizes testemet csapja a jeges szél :-/
Mint írtam az Observatoire kabinosa szintén elég lassú, de cserébe álomszép kilátás nyílik a csúcsról (bal oldali kép) és egy nagyon jó, szerintem könnyű piros pálya visz le róla (Jonquilles) ami lejjebb becsatlakozik a Roche Aux Fées nevű kék, majd még lejjebb a szintén kék Coucous nevű pályákba. Föntről megy még egy fekete pálya is a 3 Evéchés, de ezt nekem elég volt lefotóznom, mert inkább volt szakadék, mint kialakított lesiklópálya.
másik opció a ketreces mellett lévő két ülőszékes lift: a bal oldali 4 személyes egy ugratókkal és kidobókkal teli rider park-ba visz, a másik, 6 személyes pedig körülbelül a hegy feléig (tehát feljebb száll ki az ember, mint a kabinos felvonó alja, de jóval az Observatoire alatt).
a Marin Pascal-on nem ért utol, ott viszont annyira meredek az a pár méteres lejtő ahol kiszálltunk, hogy a kevésbé rutinos barátnőm simán elnyalt rajta. Én csak azért nem anyáztam állandóan, mert megvan az az előnyöm más board-osokkal szemben, hogy nem hagyományos racsnis kötésem van, hanem egy elég ritka, Step-In-nek nevezett Emery cuccot vettem, amiből villámgyorsan ki-be lehet lépni: ha úgy is jött ki a dolog, hogy ki kellett csatolni, akkor se volt gond, mert a kapukon átcsúszva 2 másodperc alatt vissza tudtam lépni a kötésbe, így a kiszálláskor nem kellett félig becsatolva a kilépőn egyensúlyozni.
Összegezve: 10/7.2
Pályák: sok és jó minőségű pálya; elvétve nem volt tökéletes az összeköttetésük és emelkedős részbe szaladtunk 10/9
Felvonók, liftek: a liftek lassúak; az ülőszékesek, az egy darab 6 személyest leszámítva nem lassítanak, nehéz kiszállni belőlük 10/4
Árak, személyzet: „megszokott” magas francia árak; zömmel barátságos helyiek, de nem beszélnek, csak franciául 10/6